Sąžiningumas – šeimos vertybė
Auginkime sąžiningus vaikus. Būti sąžiningam reiškia sakyti tiesą, net jei tai ir sukelia sunkumų ar veda į didesnius rūpesčius. Sąžiningi žmonės bendrauja atvirai, neužsideda jokių kaukių; jie nemeluoja, nesukčiauja, nevagia, nemanipuliuoja informacija, neišduoda jam patikėtų paslapčių. Tam tikros „neskausmingos melavimo išimtys“ yra vadinamos baltuoju melu, sakoma, kad toks melas siekia apsaugoti kitą žmogų nuo blogų emocijų. Pastaruoju metu stebime, kaip nesąžiningumas žeidžia žmogų, net stumia į finansinę ar politinę pražūtį. Šiandien, labiau nei bet kada, vaikai turi mokytis išlaikyti duotą žodį, sakyti tiesą, kad taptų patikimais žmonėmis kitų akyse. Sąžiningumas nėra geriausia politika – tai vienintelis visuomenės funkcionavimo kelias.
Padėkime vaikams suprasti, kas yra melas, o kas – tiesa. Išmokykite savo vaikus pagrindinių dalykų ir skirtumų tarp melo ir tiesos. Kol vaikas mažas, geriau tai daryti pasakų pagalba, pavyzdžiui: norėdami pademonstruoti skirtumus tarp melo ir tiesos, papasakokite kokią tikrą šeimos istoriją ir parinkite dvi alternatyvias pabaigas – viena tegu būna teisinga, o kita – papiktinantis melas (pavyzdžiui, „Štai atskrido milžiniškas paukštis, pagriebė močiutę ir nunešė ją į miškus“). Tuomet paklauskite vaiko, kaip jis mano, kuri pasakojimo pabaiga yra teisinga. Svarbu, jog pasakojimas būtų tikras, kad vaikas nesumaišytų jo su pasaka, kurioje viskas įmanoma. Reikia skirti vaizduotę, fantazijų pasaulį nuo realybės. Vis dėlto dažnai mažų vaikų vaizduotė veikia gana aktyviai: užuot pasakęs, jog pats išpylė pieną, vaikas apkaltins kažkokį neegzistuojantį objektą. Tokiu atveju jums reikėtų pasitelkti gudrumą ir atsakyti: „Tai tu sakai, jog ponas Niekas atėjo ir išpylė pieną? Bet aš manau, kad jis neapsiėjo be tavo pagalbos, todėl dabar tu turi padėti man sutvarkyti visą šią betvarkę“. Nuo šešių ar septynių metų vaikas jau gebės prisiimti atsakomybę už savo veiksmus.
Nereaguokite pernelyg jautriai į klaidas. Kuomet tėvai dažnai baudžia vaikus, šie ilgainiui gali imti pradėti meluoti, kad išvengtų bausmės, net jei tai, ką padarė, buvo nelaimingas atsitiktinumas. Vaikai nemėgsta apie save galvoti kaip apie blogus, tad bet kokia kaina neigia savo šunybes. Turite vaikams paaiškinti, kad jūs juos mylite net tuomet, kai šie padaro ką nors blogo, bei tikitės iš jų atvirumo bet kokiu atveju.
Jei bausite, bauskite tinkamai. Jei savo vaiką nutvėrėte meluojant, nubauskite jį tinkamai, – bausmė neturi būti nei per didelė, nei per maža. Pavyzdžiui, jei vaikas paėmė saldainį ar sausainį be jūsų leidimo, o po to pamelavo, kad neėmė, – neleiskite vaikui savaitę valgyti saldumynų. Jei vaikas iš jūsų ar kitų žmonių pavogė pinigų, išmokykite jį grąžinti skolą, taupant pinigus, kuriuos gaus už įvairius darbus: namų ruošą, lapų grėbimą ar šiukšlių nešimą. Pažiūrėkite savo vaikui į akis ir sakykite: „Šioje šeimoje svarbiausios taisyklės yra nemeluoti ir nevogti“, bet jokiu būdu neišvadinkite savo vaiku melagiu ar vagimi, kol jis nesupras, ko jūs iš jo tikitės.
Nepamirškite, kad vaikai linkę hiperbolizuoti. Vaikai dažnai meluoja, kad sudarytų teigiamą įspūdį kitiems: „Aš nuspalvinau geriau, nei bet kas mano klasėje“ ar „Aš skridau lėktuvu dvidešimt penkis kartus“. Deja, tai dažniausiai būna gerokai nutolę nuo tiesos. Dažnai vaikai giriasi savo bendraamžiams: „Mano tėtis uždirba daug daugiau pinigų, nei tavasis“ ar „Aš namie turiu penkis šimtus žaislų“. Vietoj to, kad išvadintumėte vaiką melagiu, paeikite į šalį ir pasakykite jam: „Tu žinai, kad galėtum tai padaryti/Tu žinai, kad norėtum, jog taip būtų, bet tai nėra tiesa“.
Išsiaiškinkite nesąžiningumo priežastis ir kilmę. Turite nuo mažens auklėti vaiką, kad jis suprastų, jog, net jei draugai rinksis nesąžiningą kelią, vaikui nereikia kopijuoti aplinkinių ir elgtis taip pat. Juk visuomet gali kilti noras nusirašinėti, nes taip lengviau, nei išmokti. Auklėjimas turėtų būti paremtas sąžiningumo skatinimu ir jo modeliavimu. Nušvieskite vaikui, jog nesąžiningumo pasekmės gali būti labai žiaurios, juk už nusirašinėjimą net šalina iš mokyklų ir universitetų. Priminkite vaikui, kad nusirašinėdamas jis sugriauna ne tik mokytojos, bet ir sąžiningai išmokusių bendraklasių pasitikėjimą. Jei to bus maža, priminkite vaikui ar paaugliui šiandienos situaciją – nesąžiningi žmonės, darę finansines machinacijas, sėda į kalėjimą, nes visuomet atsiranda tokių, kurie paskųs, sakydami tiesą.