Reklamos poveikis vaikams
Suaugusieji neretai pasišaipo iš kvailokos reklamos ir daugelis iš jų yra gabūs priimti pasvertus sprendimus dėl pirkinio. Kas liečia vaikus, tai jie, sutinkant su atliktais tyrimais, nėra gabūs analizuoti reklamos kritiškai ir pilnai patiki žodžiais, ištartais nuostabių personažų, tokių kaip triušis Nesquick.
Suvokimas. Iš šalies gali atrodyti, kad iki atitinkamo amžiaus pasirinkimus už vaikus daro jų tėvai. Iš tikrųjų vaikai ne tik kad renkasi patys, tačiau ir įtakoja suaugusiųjų pasirinkimus. Neretai jų balsas būna lemiamas, netgi darant tokius rimtus pirkinius, kaip automobilis. Suprantama, kad vaikų pasirinkimus formuoja, pagrinde, reklama. Jau seniai, prekių ir paslaugų gamintojai, „perkando“, kad vaikai – ideali tikslinė auditorija. Nekalbant apie tai, kad jie daug laiko praleidžia prie televizoriaus, vaikai labiau patiklesni ir imlesni, nei suaugusieji. Kokį poveikį daro reklama mažiesiems ir paaugliams?
– aktualizuoja (užaštrina) poreikius. Reklaminiai skelbimai iššaukia ir sustiprina tariamus vaiko poreikius. Jeigu anksčiau jis nesusimąstydavo apie valgymą tarp pusryčių ir pietų, tai dabar jis nori reguliariai „užkandžiauti“ bulvių traškučiais ar šokoladiniais batonėliais.
– „užteršia“ kalbą. Iš mažųjų tiesiog trykšta reklaminėmis citatomis. „Nestabdyk – suvalgyk SNICKERS“ – pribloškia penkiametis vaikas savo tėtį, grįžusį iš darbo. „Juk aš to verta“ – pareiškia mamai septynmetė mergaitė, reikalaudama nupirkti jai naują šampūną. Iš vienos pusės, artistiniai vaiko sugebėjimai negali nedžiuginti tėvų (tai lavina ir atmintį), tačiau iš kitos – reklaminiai antspaudai nuskurdina ir užteršia vaikų kalbėseną. Nereikia pamiršti, kad vaikai dažnai nesusimąsto dėl prasmės, kartojamų reklaminių lozungų.
– formuoja naujus poreikius. Anksčiau vaikas su malonumu važinėjo dviračiu ir žaidė su konstruktoriumi. O dabar reikalauja vis naujų video žaidimų ar kitų techninių naujovių (pvz. išmanaus telefono). Riešutai ar džiovinti vaisiai pakeičiami kramtoma guma, o sultys – coca cola ir energetiniais gėrimais.
Ką daryti?
– apart to, kad stebėkite kokias programas žiūri jūsų vaikas, gerai būtų (ypatingai pirmaisiais gyvenimo metais) išjungti televizorių reklaminės pauzės metu arba bent pritildyti garsą.
– paaiškinkite vaikui, kad į reklaminius skelbimus reikia žvelgti su humoru. Padėkite jam suformuoti kritišką požiūrį į reklamą. Pasijuokite su juo iš idealizuotų reklaminių personažų.
– išmokykite vaiką atrasti neatitikimus tarp reklamos paveikslėlio ir realybės.