Kenksmingi faktoriai vaikams, dirbantiems su kompiuteriu

Galima išskirti pagrindinius keturis sveikatai kenksmingus veiksnius:

  1. Regėjimo sistemos apkrovimas.
  2. Sėdima suvaržyta poza.
  3. Psichologinė įtampa.
  4. Įrangos spinduliuotė.

Šiuolaikinių displėjų ekranai žymiai geresnės kokybės už televizoriaus ekranus, tačiau prie displėjaus sėdima gana arti, todėl jo neigiama įtaka gali būti didesnė. Dėl įtempto stebėjimo į ekraną po kurio laiko vaikams gali skaudėti galvą, pasireikšti galvos svaigimo požymiai. Ilgiau padirbėjus prie displėjaus, regėjimo sistemos pervargimas gali privesti iki pastovaus regėjimo aiškumo sumažėjimo, gali išsivystyti trumparegystė.

Mažiausiai akis vargina dideli spalvoti vaizdai,lydimi muzikos ar diktoriaus teksto. Blogiau regėjimo sistema priima kompiuterinį piešimą, nes klausos sistema nedalyvauja, muzika nenukreipia dėmesio ir visas apkrovimas tenka akims. Dar blogiau akims, kai vaikas turi skaityti tekstą iš ekrano ir blogiausia

kompiuteriniai žaidimai: smulkūs judantieji elementai labai pervargina akis, kurios atsistato labai negreitai.Akims labai kenksminga dirbti su kompiuteriu prieblandoje. Dienos metu kompiuteris turi būti gerai apšviestas, geriausia, kad šviesa būtų iš kairės pusės ir neatsispindėtų nuo ekrano. Vakare reikia naudoti dirbtino apšvietimo nukreiptos šviesos šaltinius.

Keletas rekomendacijų regos sistemos pervargimui mažinti:

Jeigu prisilaikius visų atsargumo priemonių vaikas skundžiasi galvos skausmais, akių uždegimu, jas niežti, iškyla sunkumai skaityti, tuomet būtina parodyti vaiką akių gydytojui ir pasakyti, kad namuose yra kompiuteris ir vaikas juo naudojasi. Gydytojas paskirs specialius pratimus akims ar parinks akinius vidutiniam nuotoliui, būdingam dirbant su kompiuteriu.Antruoju neigiamu veiksniu, turinčiu įtakos sveikatai, yra suvaržyta poza. Žiūrėdamas televizorių vaikas gali laisvai judėti, o dirbdamas (žaisdamas) su kompiuteriu turi iš tam tikro atstumo stebėti ekraną ir kartu laikyti rankas ant klaviatūros. Tam reikalinga priverstinė kūno būsena iki darbo pabaigos, ir dėl to gali atsirasti šie pakitimai.

 

  • Vaikų nepertraukiamo darbo laiko su kompiuteriu ribojimas. Idealus atsipalaidavimas tarp kompiuterinių užsiėmimų tai fizinis aktyvumas – pasivaikščiojimas, žaidimas lauke su kamuoliu, nuėjimas su suaugusiais pirkinių į parduotuvę ir pan.
  • Kai kurie specialistai rekomenduoja nesudėtingus pratimus akims: stebėti matymo zonoje judančius objektus, sukoncentruoti žvilgsnį į nutolusius daiktus.
  • Darbo su kompiuteriu charakterio įvairinimas: darbą su tekstais kaitalioti su kompiuteriniais žaidimais, kuriuose yra judantieji objektai. Toks kaitaliojimas reikalaus pakeisti akių dėmesį, o tuo mažins jų pervargimą dėl ilgo įtempto žiūrėjimo į vieną tikslą (tekstą).
  • Labai svarbu imtis priemonių atspindžiams nuo ekrano sumažinti. Labai ryškus ir netolygus apšvietimas patalpoje gali sukelti nemalonius atsispindėjimus ekrane. Jiems sumažinti reikia užtraukti užuolaidas ant langų, atitinkamai pasukti displėjaus ekraną, naudoti ekraninius filtrus, išjungti viršutinį apšvietimą.

Apsunkintas kvėpavimas. Sėdima prie kompiuterio poza neleidžia laisvai judėti krūtinės lastai, dėl ko gali išsivystyti kosėjimo priepuoliai, astma.

Osteochondrozė. Dėl ilgo sėdėjimo nuleistais pečiais gali iškrypti stuburas, pakisti kaulų-raumenų sistemos patvarumas.

Rankos plaštakos sanarių susirgimai. Dirbant su kompiuteriu ranka atlieka daugybę smulkių judesių, labai pavargsta, o ilgai dirbant išsivysto chroniniai susirgimai.Kenksmingą sėdimos suvaržytosios pozos įtaką galima sumažinti, parenkant baldus. Stalas, kėdė turi būti specializuoti ir parenkami būtent vaikams.

Kėdė turi būti su ratukais, reguliuojama atrama nugarai, besisukanti apie savo ašį ir reguliuojamu aukščiu. Vaikai su malonumu kruta tokiose kėdėse, dėl ko krūtinės ląsta ir stuburas labiau dirba. Kad vaiko kojos nekabotų sėdint, reikalinga pastatyti paaukštinimus.

Stalas turi būti su ištraukiama lenta klaviatūrai. Kuomet vaikas rašo, piešia, naudojasi “pele”, jam reikalingas aukštesnis stalas, o kai suveda tekstą, naudojasi klaviatūra, – ji turi būti (7-10) cm žemiau. Tai užtikrina ištraukiama lenta, o vaikas tuomet gali periodiškai keisti pozą.

Psichinė įtampa – trečiasis kenksmingas veiksnys. Darbas su kompiuteriu reikalauja ne mažesnio susikaupimo, atidumo, kaip automobilio vairavimas. Įdomūs kompiuteriniai žaidimai labiau sukausto dėmesį nei įprastinės buitinės aplinkybės, o tai didina psichinę įtampą.

Psichinę įtampą galima sumažinti:

Kompiuterinės ir aplink darbo vietą esančios įrangos spinduliuotė – tai ketvirtasis veiksnys sveikatai. Kompiuterinei įrangai būdinga elektromagnetinė spinduliuotė, o visa kita spinduliuotė (gama spinduliai, neotronai ir t.t.) sumažinti iki neženklaus lygio. Apie elektromagnetinę spinduliuotę, jos įtaką jau kalbėta anksčiau. Čia pažymėsime, kad elektrinis displėjaus ekrano potencialas įgreitina ore esančias dulkes, kurios kaip kulkos įsiskverbia į priešais displėjų sėdinčiojo odą. Todėl būtina mažinti patalpos ore esančias dulkes, patalpą drėkinti ir baigus dirbti nusiprausti šaltu vandeniu.

  • Darant pertraukas. Instaliavus specialius programų paketus, kompiuteris automatiškai nustatytais laiko tarpais darys atitinkamos trukmės pertraukas.
  • Tėvams reikia atidžiai sekti naudojamos medžiagos turinį: kokius žaidimus vaikas žaidžia, ką programuoja, kokias interneto svetaines lanko.

 

 

(Apsilankyta 1,005 viso, 1 šiandien)


Similar Posts